În plin sezon estival, Poliția Constanța se confruntă cu o problemă gravă de personal, mai ales că numărul foarte mare de turiști atrage ca un magnet răufăcători din țară, dar și din străinătate. Pe acest fond, în județul Constanța există unități de poliție în care infracționalitatea este gestionată de numai două femei, adică șefa de post și subalterna ei.
În dimineața zilei de 19 august 2023, un băiat în vârstă de nici 20 de ani s-a urcat drogat la volan și, în apropierea stațiunii 2 Mai, a lovit un grup de cinci tineri, iar doi dintre ei, Roberta Dragomir, în vârstă de 20 de ani, și Sebastian Olariu, de 21 de ani, ambii studenți la Facultatea de Geografie, au murit.
În contextul anchetei s-a stabilit că, înainte să provoace accidentul mortal, Vlad Pascu, șoferul ucigaș, fusese oprit de un echipaj mixt, format dintr-un polițist și un jandarm, după ce a fost observat în timp ce conducea haotic. Cu toate că în mașina lui s-au găsit medicamente clasificate drept droguri de risc și a fost dus la Poliție, șoferul a fost testat doar pentru alcool, deoarece era un singur aparat drugtest, care nu era disponibil. Și chiar dacă ar fi fost, polițistul care știa să-l folosească era oricum în concediu medical.
Cu două săptămâni înainte de tragedia de la 2 Mai, în apropiere de Mangalia, un adolescent în vârstă de 17 ani, din Blaj, a fost și el victima unui accident mortal. Băiatul a fost lovit de un autoturism care l-a proiectat pe banda a doua, unde a fost lovit și de o a doua mașina, care a trecut cu roțile peste el. Șoferii implicați au rămas la locul accidentului și au anunțat Poliția, însă dosarul a rămas nesoluționat și cu multe semne de întrebare legate de condițiile în care s-a produs nenorocirea.
Pe fondul problemelor generate de fluxul mare de turiști din timpul verii, la Constanța a fost demarat un proiect pilot prin care efectivele de siguranță publică de la Inspectoratul de Poliție Județean (IPJ) să fie suplimentate cu angajați de la alte structuri. În plus, pentru ca pe stradă să fie mai mulți polițiști, aceștia trebuie să lucreze în ture de opt ore și nu 12 ore cu 24 libere, așa cum erau obișnuiți.
Noul program a provocat o adevărată revoltă, în condițiile în care angajații din Poliție au arătat, prin intermediul liderilor de sindicat, că munca de poliție la opt ore este mult prea obositoare, mai ales că cei care muncesc de noapte nu au suficient timp de refacere până la tura următoare.
Surse din Poliție au spus, pentru Gândul, că suplimentarea cu oameni veniți din alte județe nu ar aduce neapărat beneficii notabile. Asta pentru că cei mai mulți dintre polițiștii trimiși de șefi la Constanța sunt cel puțin lipsiți de experiență profesională, fapt care poate favoriza producerea unor erori.
Totodată, conform strategiei aplicate la IPJ Constanța, pentru ca numărul de polițiști să fie mai mare, aceștia au fost amestecați, indiferent de specializare. Așa s-a ajuns, spun sursele Gândul, ca polițiștii de investigații criminale să patruleze pe străzi, iar agenți de ordine publică să fie luați din stradă și trimiși la dispecerat, din cauza lipsei acute de personal.
Situația în care se găsește Poliția Constanța este, conform surselor Gândul, una fără precedent. Astfel, la Postul de Poliție Tuzla, din șase funcții, au fost tăiate două, iar cei patru polițiști rămași să instrumenteze dosarele penale sunt trimiși la patrulare.
La Postul de Poliție 23 August, din trei polițiști, unul a fost trimis în altă parte, iar dintre cei doi care au rămas, unul este specializat doar pe linie de ordine publică și nu poate instrumenta dosare penale.
La Postul de Poliție Albești, din cinci funcții, au fost tăiate două. Din cei trei polițiști rămași, unul a plecat benevol în altă parte, motiv pentru care au rămas acolo doar două femei, șefa de post și adjuncta ei.
La Vama Veche, unde funcționează o secție de Poliție, sunt 24 de funcții, din care sunt ocupate numai șase. Ca urmare, în caz de nevoie, polițiștii de la Vama Veche sunt sprijiniți de colegii lor de la Mangalia, dar și de la posturile din zonă.
CITEȘTE ȘI: